Input:

Komentář zákona 89/2012 Sb., občanský zákoník, § 415 Garance

1.2.2016, , Zdroj: Verlag Dashöfer

1.2.3.4.8.7
Komentář zákona 89/2012 Sb., občanský zákoník, § 415

Ing. Zdeněk Morávek

[Účetnictví ústavu]

Účetní předpisy

Komentovaná úprava obsahuje některá z pravidel pro vedení účetnictví ústavu jako účetní jednotky. Ústavy patří mezi účetní jednotky, které vedou účetnictví podle vyhlášky MF ČR č. 504/2002 Sb., kterou se provádějí některá ustanovení zákona o účetnictví pro účetní jednotky, u kterých hlavním předmětem činnosti není podnikání, pokud účtují v soustavě podvojného účetnictví, ve znění pozdějších předpisů, a dále v souladu s Českými účetními standardy č. 401 až 414. Tyto právní předpisy, samozřejmě společně se zákonem o účetnictví, tvoří nepochybně základní právní rámec pro vedení účetnictví ústavu, další požadavky a upřesnění potom obsahuje komentované ustanovení.

Oddělené účtování

Tyto požadavky jsou vedeny zejména snahou o zajištění maximální transparentnosti účetnictví ústavu. Protože v činnosti ústavu dochází k prolínání ztrátové a ziskové činnosti, resp. hlavní a vedlejší činnosti, je důležité tyto činnosti účetně oddělit a sledovat samostatně, mimo jiné i v souvislosti s úpravou § 403. Z toho důvodu ústav účtuje odděleně o nákladech a výnosech:

  • - spojených s hlavním předmětem činnosti (§ 402),
  • - spojených s provozem obchodního závodu nebo jinou vedlejší činností (§ 403),
  • - spojených se správou ústavu, přičemž u správy by se mělo jednat pouze o náklady, dosažení výnosů se v tomto případě nepředpokládá. Co se rozumí náklady na správu ústavu, ovšem právní předpisy včetně NOZ nevymezují, doporučuje se proto tuto kategorii blíže vymezit ve vnitřním předpise ústavu jako účetní jednotky a tím zajistit srovnatelnost takto vykazovaných údajů.

Oddělené sledování nákladů a výnosů u těchto jednotlivých činností by mělo umožnit sledovat efektivnost plnění hlavních cílů ústavu a stejně tak vedlejší činnost, kterou ústav provádí k podpoře svých hlavních cílů. Z čistě účetního hlediska toto oddělené sledování umožňuje odděleně stanovit a vykázat výsledek hospodaření za hlavní a za vedlejší činnost včetně provozu obchodního závodu, což plně koresponduje s úpravou § 28 vyhlášky č. 504/2002 Sb. Podle této úpravy jsou účetní jednotky povinny ke dni sestavení účetní závěrky vykázat odděleně náklady, výnosy, výsledek hospodaření za hlavní činnost a náklady, výnosy a výsledek hospodaření za hospodářskou činnost. Hlavní činností se potom v tomto kontextu rozumějí veškeré činnosti, pro které byla účetní jednotka zřízena zvláštním právním předpisem, zřizovací listinou nebo jiným dokumentem, a hospodářskou činností potom činnosti stanovené zvláštním právním předpisem nebo činnosti stanovené ve zřizovací listině, statutu, nebo zakládací listině, například činnost doplňková, vedlejší, podnikatelská nebo jiná činnost.

Daň z příjmů

Pro úplnost uveďme, že ústavy patří z pohledu zákona o daních z příjmů