Input:

Komentář zákona 89/2012 Sb., občanský zákoník, § 2389i Garance

15.2.2023, , Zdroj: Verlag Dashöfer

4.2.2.8.2.3
Komentář zákona 89/2012 Sb., občanský zákoník, § 2389i

Mgr. Jiří Hradský

[Řádné plnění a vady]

odstavci 1

Digitální obsah a služba digitálního obsahu musí být poskytnuta bez vad. Aby byl obsah bez vad, musí splňovat subjektivní a objektivní kritéria.

V odstavci 1 komentovaného ustanovení jsou obsaženy subjektivní požadavky na digitální obsah. Ten musí odpovídat ujednanému popisu a rozsahu, jakosti, funkčnosti, kompatibilitě, interoperabilitě a jiným vlastnostem, případně je poskytován s příslušenstvím a pokyny k použití, včetně návodu k instalaci, s uživatelskou podporou. Český zákonodárce se v komentovaném ustanovení vydal cestou, kdy v podstatě shodným způsobem vymezil řádné splnění, jako je tomu u zboží ve smyslu § 2161.

Každý poskytovatel, který poskytuje digitální obsah nebo služby digitálního obsahu tak musí zvážit jaké informace o digitálním obsahu dopředu zveřejní, případně jaké informace uvede do návodu, či jiných pokynů k instalaci.

Zásadní v tomto ustanovení je písm. b), které uvádí, že digitální obsah musí být vhodný k účelu, pro který jej uživatel požaduje a s nímž poskytovatel souhlasil. Ač se jedná o obdobný koncept, jako ve smyslu § 2161, není zcela jasné, co se v tomto případě rozumí pojmem souhlasil. Z použité textace je patrné, že pouhé zmínění účelu, který po poskytovateli spotřebitel požaduje nebude dostatečné. Zároveň však nemůže souhlas znamenat nutnost mít takový účel ve smlouvě výslovně uvedený. Z našeho pohledu tak bude v případě aplikace tohoto ustanovení potřeba zkoumat podmínky splnění případ od případu, kdy bude záležet na vzájemné komunikaci mezi spotřebitelem a poskytovatelem, způsobu objednání digitálního obsahu, k čemu se běžně digitální obsah používá (ve spojení s objektivním kritériem dle odst. 2).

odstavci 2

Kromě subjektivních kritérií musí být naplněna také objektivní kritéria. Ta jsou popsána právě v tomto odstavci. Digitální obsah a služba digitálního obsahu musí být určena k účelům, k nimž se digitální obsah či služba digitálního obsahu příslušného typu obvykle používá, musí být takové kvality a výkonu, jaké může spotřebitel rozumně očekávat s ohledem na veřejná prohlášení poskytovatele nebo jiných osob v řetězci transakcí, musí být dodávány s odpovídajícím příslušenstvím a návodem.

Jednotlivá ustanovení jsou svým textem poměrně jasná. Zásadní je vyjádřit se k tomu, že obsah musí být vhodný k účelu i s ohledem na práva třetích osob. V souvislosti s digitálním obsahem je tak potřeba zejména upozornit na právní vady, které může obsah mít. Typicky poskytovatel může vyvíjet software, který se skládá z různých komponent. Tyto komponenty mohou mít různá licenční ujednání a oprávnění, která poskytovateli plynou. V případě, že nebude mít poskytovatel dostatečná oprávnění, vzniká spotřebiteli právo z vadného plnění. Každý poskytovatel si tak musí dostatečně zkontrolovat, jaká oprávnění k digitálnímu obsahu má.

Další otázkou, která se u vlastností digitálního obsahu a služeb nabízí, je otázka, zda se kvalitativní požadavky vztahují na digitální obsah jako takový, nebo i na věcný obsah tohoto digitálního obsahu. Může se spotřebitel například dovolávat vadného plnění v případech, kdy si zakoupí počítačovou hru či film a počítačová hra nebo film má mizerný scénář?

Dle našeho názoru, se tyto požadavky nevztahují na tento věcný rozsah (ač mohou