Input:

Komentář zákona 89/2012 Sb., občanský zákoník, § 1371 Garance

1.11.2016, , Zdroj: Verlag Dashöfer

3.2.5.3.6.1
Komentář zákona 89/2012 Sb., občanský zákoník, § 1371

Mgr. Pavla Krejčí

[Pluralita zástavních práv]

Tento pododdíl stanoví pravidla pro případ, kdy na zástavě vázne více zástavních práv. Komentované ustanovení spolu s § 1372 obsahuje především pravidla pro pořadí zástavních práv váznoucích na jedné zástavě. Navazující ustanovení § 1373 až § 1375 pak upravují některá pravidla pro výkon zástavního práva pro případ, kdy na zástavě vázne více zástavních práv.

"Pluralita zástavních práv si žádá stanovení jejich pořadí, zákon tak činí podle následujících pravidel (odst. 1 až 3). Tato pravidla mohou vycházet z principu prior tempor, potior iure, nebo dávat některým kvalifikovaným zástavním právům přednost."1

K odst. 1

Pravidlo přednosti podle doby vzniku zástavního práva – jedná se o obecné pravidlo, ze kterého komentované ustanovení uvádí některé výjimky. Obecně tedy vlastník může k zástavě zřídit více zástavních práv; omezen může být pouze zákonem nebo dohodou (k dohodě o zákazu zřízení zástavního práva viz komentář k § 1309 odst. 2 a § 1761). Pokud na zástavě vázne více zástavních práv, pak uspokojení ze zástavy se "primárně řídí zásadou priority (jejím opakem je zásada rovnosti; resp. poměrnosti): v konkurenci více zástavních věřitelů se při zpeněžení zástavy uspokojuje nejprve pohledávka, která je zajištěna nestarším zástavním právem".2 Jiné kritérium (např. splatnost zajištěné pohledávky) se neuplatní.

Pravidlo podání návrhu na provedení zápisu do veřejného seznamu – jedná se o první výjimku z pravidla přednosti, která se vztahuje na zástavní práva, která se zapisují do veřejného seznamu. Toto pravidlo je speciálním ustanovením k obecnému pravidlu v § 981 a 982 odst. 1.

Toto pravidlo působí:

−ve vztahu k zástavním právům smluvním, která vznikají zápisem do veřejného seznamu v souladu s § 1316, tak, že pro pořadí zástavního práva bude rozhodující okamžik, kdy byl podán návrh na zápis zástavního práva do veřejného seznamu, a nikoliv okamžik, kdy došlo ke vzniku zástavního práva jeho zápisem (např. ale v případě nemovitostí vznikne zástavní právo zpětně ke dni podání návrhu na vklad – § 10 KTZ"Právní účinky zápisu nastávají k okamžiku, kdy návrh na zápis došel příslušnému katastrálnímu úřadu."),

ve vztahu k mimosmluvním zástavním právům (vzniklým na základě zákona nebo rozhodnutím orgánu veřejné moci – § 1342) – rovněž pro pořadí těchto práv bude rozhodující okamžik podání návrhu na zápis do veřejného seznamu; tedy okamžik pozdější, než došlo ke vzniku zástavního práva (datum pořadí zástavního práva bude pozdější než datum jeho vzniku).

Zástavní práva, která by byla zapsána do veřejného seznamu na základě návrhů podaných v téže době, mají stejné pořadí (§ 982 odst. 1). Pravidlo pořadí podle podání návrhu na provedení zápisu do veřejného seznamu neznamená, že by zástavní práva, která platně vznikla, ale která do veřejného seznamu nebyla zapsána (ačkoliv být zapsána mohla), nemohla být ze zástavy uspokojena. To se může týkat jak mimosmluvních zástavních práv, tak i zástavních práv smluvních, která byla omylem nebo ze zákona (např. § 62 odst. 3 KTZ) vymazána z veřejného seznamu. Tato práva totiž platně existují – pravidlo se dotýká pouze jejich pořadí. Vzájemnou konkurenci práv zapsaných a nezapsaných do veřejného seznamu řeší ustanovení § 2016. Zástavní věřitelé, kterým svědčí zástavní právo, které není zapsáno do veřejného seznamu, budou v souladu s § 2016 spadat do druhé skupiny věřitelů – vzájemné pořadí těchto zástavních práv se pak bude řídit obecným pravidlem přednosti.

Pravidla uvedená v odst. 1 se neuplatní pro movité věci (§ 498 odst. 2), na které se vztahují zvláštní pravidla uvedená v odst. 3 komentovaného ustanovení.

K odst. 2