7
Daně a účetnictví – změny právních předpisů
Ing. Zdeněk Morávek
V následujícím článku se budeme věnovat aktuálnímu vývoji právních předpisů z poslední doby, které mohou mít vliv na praxi SVJ.
Pod č. 271/2024 Sb. bylo zveřejněno nařízení vlády o výši vyměřovacího základu pro pojistné na veřejné zdravotní pojištění hrazené státem pro rok 2025. Vyměřovací základ pro pojistné hrazené státem za osobu, za kterou je podle zákona upravujícího veřejné zdravotní pojištění plátcem pojistného stát, se na rok 2025 stanoví ve výši 15 749 Kč na kalendářní měsíc.
Pod č. 285/2024 Sb. bylo zveřejněno nařízení vlády o koeficientu pro výpočet minimální mzdy v roce 2025 a 2026 a pod č. 286/2024 Sb. sdělení MPSV o vyhlášení minimální mzdy, nejnižších úrovní zaručeného platu a rozpětí výše příplatku za práci ve ztíženém pracovním prostředí pro rok 2025. Minimální mzda pro rok 2025 činí 20 800 Kč za měsíc a 124,40 Kč v hodinové sazbě. Pokud tedy bude SVJ zaměstnávat někoho, kdo nedosahuje minimální mzdy, je nutné tuto situaci řešit nejen z pohledu pracovněprávních předpisů, ale také podle zdravotního pojištění a minimálního vyměřovacího základu.
Bankovní rada ČNB snížila dvoutýdenní repo sazbu (2T repo sazbu) o 0,25 procentního bodu na 4,0 %. Současně rozhodla o snížení diskontní sazby ve stejném rozsahu na 3,0 % a lombardní sazby na 5,0 %. Nově stanovené úrokové sazby jsou platné od 8. listopadu 2024. Toto rozhodnutí má řadu dopadů, mimo jiné např. na výši úroků z prodlení v případě neuhrazené pohledávky.
Zavedeny byly také nové povinnosti zaměstnavatelů v souvislosti s exekucemi, které platí od 1. října 2024. Novela insolvenčního zákona upravila pravidla pro plátce mzdy, včetně nového třetinového systému pro srážky a podmínek srážek při čtyřech a více exekucích. Navíc s účinností od 1. ledna 2026 zavádí systém evidence srážek ze mzdy, který zjednoduší komunikaci mezi exekutory a plátci mzdy a bude provozován Exekutorskou komorou. Evidence zahrnuje například pořadí pohledávek, výši srážek a práci povinného, přičemž data musejí být aktualizována každých šest měsíců.
MF ČR zveřejnilo aktualizovanou pracovní verzi nového zákona o účetnictví . Současně Komora daňových poradců na svém webu informuje o zpoždění nového zákona o účetnictví kvůli nutnosti změny dalších 130 zákonů, včetně složité návaznosti na zákon o daních z příjmů. Navrhované úpravy obsahují nové definice a pojmy, mění pravidla pro audity a zavádějí změny ve vykazování majetku a dluhů. KDP spolu s dalšími odborníky poslala ke změnám souvisejících zákonů své připomínky a očekává další připomínkové řízení. Podle ministerstva financí si vypořádání připomínek vyžádá více času, a proto se předpokládaný termín schválení posouvá na rok 2026. Kvůli politickým změnám ovšem hrozí, že ani tento termín nebude dodržen. Nový zákon ovlivní také některé profesní skupiny, například auditoři čelí nejistotě ohledně povinných auditů.
Advokátní komora zveřejnila informace o tom, že byty zkolaudované k trvalému bydlení nelze podle veřejného ochránce práv využívat pro krátkodobé ubytovací služby. Jde podle něj o obcházení stavebního zákona, majitelé by takové byty měli nechat rekolaudovat. Ombudsman se zabýval stížností obyvatele domu, kterému vadilo, že sousední byty určené k trvalému bydlení využívají krátkodobě rekreanti a úřady podle něj dostatečně nezasáhly. Nájem bytu či domu pro trvale ě jiny čel a jine ž přechodné ubytování rekreačně-turistického charakteru. Stavební úřad může účel užívání posoudit a případně zahájit řízení o přestupku. Důkazy může získat například ze svědeckých výpovědí obyvatel domu a je oprávněn si i vyžádat součinnost policie.
Velmi zajímavý materiál zveřejnila také Hospodářská komora, a to příručku o kontrolách. Příručka se věnuje nejčastějším typům kontrol, shrnuje jejich průběh, i jaké jsou lhůty pro reakci. Nechybějí ani odpovědi na četné dotazy a vzory potřebných dokumentů. Příručku je možné stáhnout pod odkazem zde .
Na webu Hospodářské komory jsou informace o vývoji úpravy dohod o provedení práce, kdy tento velmi nepovedený legislativní zmatek bude snad již ukončen. Plánovaný nový institut tzv. oznámené dohody, který měl být účinný od 1. ledna 2025, nakonec nebude zaveden. Původně zamýšlený režim měl omezit účast na pojistném na jednoho zaměstnavatele s vyšším limitem 25 % průměrné mzdy. Po jednání vlády s odbory a zástupci zaměstnavatelů bylo rozhodnuto, že zaměstnanci budou moci mít více dohod u různých zaměstnavatelů, přičemž bude platit stejný limit pro všechny. Evidenční povinnost zůstane, ale bude zjednodušena. Změny musejí ještě projít legislativním procesem. Vzhledem k tomu, že tyto dohody jsou v praxi SVJ velmi časté, je to jistě pozitivní zpráva.
Dále Finanční správa zveřejnila Informaci ke vzorům potvrzení o výši příspěvku na daňově podporované produkty spoření na stáří a daňově podporované pojištění dlouhodobé péče pro účely uplatnění odpočtu od základu daně z příjmů fyzických osob. V návaznosti na přijetí zákona č. 462/2023 Sb., kterým došlo mimo jiné ke změně zákona o daních z příjmů v oblasti upravující podmínky nároku na uplatnění nezdanitelných částek ze základu daně poplatníkem daně z příjmů fyzických osob, zveřejňuje Generální finanční ředitelství nepovinné vzory potvrzení o výši příspěvku na daňově podporované produkty spoření na stáří a daňově podporované pojištění dlouhodobé péče. Účelem vydání těchto vzorů je sjednocení obsahu potvrzení a postupu při prokazování vzniku nároku na odečet nezdanitelných částí základu daně2, a to jak v rámci ročního zúčtování záloh a daňového zvýhodnění u zaměstnavatele, tak v rámci daňového přiznání k dani z příjmů fyzických osob.
Účelem vydání těchto vzorů je sjednocení obsahu potvrzení a postupu při prokazování vzniku nároku na odečet nezdanitelných částí základu daně2, a to jak v rámci ročního zúčtování záloh a daňového zvýhodnění u zaměstnavatele, tak v rámci daňového…