Input:

č. 4657/2025 Sb. NSS, Sociální služby: zrušení registrace poskytovatele sociálních služeb pro neplnění zákonných podmínek registrace; nedoplatky poskytovatele sociálních služeb Garance

č. 4657/2025 Sb. NSS
Sociální služby: zrušení registrace poskytovatele sociálních služeb pro neplnění zákonných podmínek registrace; nedoplatky poskytovatele sociálních služeb
k § 82 odst. 3 písm. a) zákona č. 108/2006 Sb., o sociálních službách
Pokud po registraci sociálních služeb vzniknou poskytovateli sociálních služeb daňové nedoplatky nebo nedoplatky na pojistném a na penále na veřejné zdravotní pojištění a na pojistném a na penále na sociální zabezpečení a příspěvku na státní politiku zaměstnanosti, nelze jeho registraci sociálních služeb zrušit pro neplnění podmínek registrace podle § 82 odst. 3 písm. a) zákona č. 108/2006 Sb., o sociálních službách.
(Podle rozsudku Nejvyššího správního soudu ze dne 11. 11. 2024, čj. 8 Ads 90/2024-32)
Prejudikatura: nálezy Ústavního soudu č. 63/1997 Sb., č. 30/1998 Sb., č. 59/2001 Sb. ÚS (sp. zn. II. ÚS 487/2000), č. 152/2006 Sb. ÚS (sp. zn. I. ÚS 138/06) a č. 14/2011 Sb. ÚS (sp. zn. I. ÚS 2920/09).
Věc: HVĚZDA, z. ú., proti Ministerstvu práce a sociálních věcí o zrušení oprávnění k poskytování sociálních služeb, o kasační stížnosti žalovaného.

Nejvyšší správní soud posuzoval otázku, zda je existence dluhu na pojistném na sociální zabezpečení a příspěvku na státní politiku zaměstnanosti, byť s povolenou úhradou ve formě splátek, porušením podmínky registrace sociálních služeb, za kterou může být podle § 82 odst. 3 písm. a) zákona o sociálních službách zrušeno oprávnění k poskytování sociálních služeb.
Žalobkyně je registrovanou poskytovatelkou sociálních služeb v domovech se zvláštním režimem. Krajský úřad Zlínského kraje dne 15. 6. 2023 zahájil kontrolu plnění registračních podmínek a zjistil, že Okresní správa sociálního zabezpečení Zlín žalobkyni povolila placení dlužného pojistného a příspěvku na státní politiku zaměstnanosti a penále v celkové výši 6 205 045 Kč ve formě splátek. Na základě tohoto zjištění krajský úřad rozhodnutím z 10. 8. 2023 zrušil registraci vymezených sociálních služeb (domovy se zvláštním režimem) podle § 82 odst. 3 písm. a) zákona o sociálních službách, a to ke dni 31. 12. 2023. Žalovaný rozhodnutím ze dne 2. 10. 2023 odvolání zamítl.
Žalobkyně se proti tomuto rozhodnutí bránila žalobou u Krajského soudu v Brně, který rozhodnutím ze dne 28. 2. 2024, čj. 31 A 94/2023-213, žalobě vyhověl a rozhodnutí žalovaného i krajského úřadu zrušil. V části považoval rozhodnutí žalovaného za nepřezkoumatelné.
Ve zbývající části se zejména zaobíral tím, zda je nedoplatek na pojistném na sociální zabezpečení a příspěvku na státní politiku zaměstnanosti poskytovatele sociálních služeb, porušením podmínky registrace (a zda by porušení podmínky mělo být sankcionováno zrušením registrace sociální služby). Krajský soud dospěl k závěru, že výčet podmínek registrace je taxativně upraven výlučně v § 79 odst. 1 zákona o sociálních službách. Tomuto výkladu totiž odpovídá navazující § 81 odst. 1 tamtéž, podle nějž registrující orgán vydá rozhodnutí o registraci, jestliže žadatel prokáže, že splňuje podmínky uvedené v § 79 odst. 1. Úprava v § 82 odst. 3