Input:

č. 4168/2021 Sb. NSS, Řízení před soudem: věcná příslušnost k projednání návrhu na zrušení mimořádného opatření podle pandemického zákona Garance

č. 4168/2021 Sb. NSS
Řízení před soudem: věcná příslušnost k projednání návrhu na zrušení mimořádného opatření podle pandemického zákona
k § 2 a § 13 odst. 1 větě první zákona č. 94/2021 Sb., o mimořádných opatřeních při epidemii onemocnění COVID-19 a o změně některých souvisejících zákonů (v textu jen „pandemický zákon“)
k § 69 odst. 1 písm. b) a i) zákona č. 258/2000 Sb., o ochraně veřejného zdraví a o změně některých souvisejících zákonů, ve znění zákonů č. 274/2003 Sb., č. 375/2011 Sb. a č. 267/2015 Sb. (v textu jen „zákon o ochraně veřejného zdraví“)
Ustanovení § 13 odst. 1 věty první zákona č. 94/2021 Sb., o mimořádných opatřeních při epidemii onemocnění COVID-19, zakládá věcnou příslušnost Nejvyššího správního soudu k projednání návrhu na zrušení mimořádného opatření podle § 2 tohoto zákona nebo podle § 69 odst. 1 písm. b) nebo i) zákona č. 258/2000 Sb., o ochraně veřejného zdraví, pouze za předpokladu, že I) jeho účelem je likvidace epidemie covid-19 nebo nebezpečí jejího opětovného vzniku, II) bylo vydáno Ministerstvem zdravotnictví, III) má celostátní působnost a IV) bylo vydáno ve stavu pandemické pohotovosti. Všechny čtyři zákonné podmínky musí být splněny kumulativně.
(Podle usnesení Nejvyššího správního soudu ze dne 23. 3. 2021, čj. 9 Ao 1/2021-49)
Věc: P. P. proti Ministerstvu zdravotnictví o návrhu na zrušení opatření obecné povahy.

Návrhem adresovaným Městskému soudu v Praze se navrhovatel domáhal zrušení mimořádného opatření odpůrce ze dne 22. 2. 2021 (dále též „napadené opatření“) vydaného podle § 69 odst. 1 písm. i) zákona o ochraně veřejného zdraví, jímž byl omezen pohyb a pobyt bez ochranných prostředků dýchacích cest.
Městský soud usnesením ze dne 4. 3. 2021, čj. 10 A 20/2021-34, postoupil věc podle § 7 odst. 5 věty první s. ř. s. Nejvyššímu správnímu soudu, který ji obdržel dne 15. 3. 2021.
Městský soud uvedl, že ke dni podání návrhu (26. 2. 2021) byl k projednání věci věcně příslušný. Následujícího dne (27. 2. 2021) však nabyl účinnosti pandemický zákon a ke stejnému dni byl vyhlášen stav pandemické pohotovosti (§ 1 odst. 3 pandemického zákona). Nejvyšší správní soud je podle § 13 odst. 1 věty první pandemického zákona věcně příslušný k přezkumu zde specifikovaných mimořádných opatření po dobu trvání stavu pandemické pohotovosti, nikoli jen těch vydaných ve stavu pandemické pohotovosti. Tím spíše, jde-li z věcného hlediska (tedy bez ohledu na okamžik vydání) o opatření, pro jejichž přezkum byla stanovena věcná příslušnost Nejvyššího správního soudu. Jelikož v průběhu řízení došlo ke změně právní úpravy a chybí přechodné ustanovení, je pro určení věcné příslušnosti třeba vycházet z nové a účinné právní úpravy (srov. usnesení zvláštního senátu ze dne 17. 6. 2009, čj. Konf 104/2008-7, č. 1907/2009 Sb. NSS).
Nejvyšší správní soud dospěl k závěru, že není k řízení věcně příslušný a věc vrátil Městskému soudu v Praze jako soudu věcně a místně příslušnému.
Z odůvodnění:
[5] Podle § 7 odst. 1 s. ř. s. „[n]estanoví-li tento nebo zvláštní zákon jinak, je k řízení věcně příslušný krajský soud“.
[6] Podle § 13 odst. 1