Input:

č. 4271/2022 Sb. NSS, Řízení před soudem: aktivní legitimace rodičů žáků, škol a obcí k podání návrhu na zrušení mimořádných opatření Garance

č. 4271/2022 Sb. NSS
Řízení před soudem: aktivní legitimace rodičů žáků, škol a obcí k podání návrhu na zrušení mimořádných opatření
Ochrana veřejného zdraví: plošné uzavření či omezení mateřských a základních škol; vymezení konkrétních skupin fyzických osob podezřelých z nákazy
k § 101a soudního řádu správního ve znění zákonů č. 127/2005 Sb. a č. 303/2011 Sb.
k čl. 33 odst. 1 Listiny základních práv a svobod
k § 2 odst. 3 zákona č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon)
k § 35 odst. 2 zákona č. 128/2000 Sb., o obcích (obecní zřízení)
k § 16 odst. 3 zákona č. 131/2000 Sb., o hlavním městě Praze
k § 69 odst. 1 písm. b) zákona č. 258/2000 Sb., o ochraně veřejného zdraví a o změně některých souvisejících zákonů, ve znění zákonů č. 274/2003 Sb., č. 375/2011 Sb. a č. 267/2015 Sb. (v textu jen „zákon o ochraně veřejného zdraví“)
I. Rodiče žáků mateřských a základních škol nemají samostatnou aktivní legitimaci (§ 101a odst. 1 s. ř. s.) k napadení mimořádných opatření omezujících provoz mateřských a základních škol, která zasahují do výkonu práva jejich dětí na vzdělání (čl. 33 odst. 1 Listiny základních práv a svobod).
II. Smyslem existence školy (zde školy mateřské a základní) je poskytovat žákům vzdělání jako veřejnou službu ve smyslu § 2 odst. 3 zákona č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání. Pokud státní moc vydá opatření obecné povahy, jímž plošně znemožní školám poskytovat vzdělání nebo jim pro to stanoví zásadně omezující podmínky, mohou se školy proti tomu bránit u soudu návrhem na zrušení takového opatření (§ 101a s. ř. s.). K podání takového návrhu je vedle škol legitimována i obec (zde městská část hlavního města Prahy), neboť omezující opatření přímo zasahuje do jejího práva pečovat o výchovu a vzdělávání na svém území, a podílet se tak na naplňování potřeb svých občanů (§ 35 odst. 2 zákona č. 128/2000 Sb., o obcích, a § 16 odst. 3 zákona č. 131/2000 Sb., o hlavním městě Praze).
III. Ministerstvo zdravotnictví nemůže plošně uzavřít mateřské a základní školy či omezit jejich provoz na základě § 69 odst. 1 písm. b) zákona č. 258/2000 Sb., o ochraně veřejného zdraví. Toto ustanovení se totiž týká konkrétních skupin fyzických osob podezřelých z nákazy, nikoli všech žáků bez rozlišení.
(Podle rozsudku Nejvyššího správního soudu ze dne 2. 6. 2021, čj. 9 Ao 3/2021-41)
Prejudikatura: č. 1462/2008 Sb. NSS, č. 1910/2009 Sb. NSS, č. 2887/2013 Sb. NSS, č. 2943/2014 Sb. NSS, č. 2437/2011 Sb. NSS, č. 3422/2016 Sb. NSS, č. 3903/2019 Sb. NSS, č. 4006/2020 Sb. NSS, č. 4168/2021 Sb. NSS; nález Ústavního soudu č. 99/2015 Sb. (sp. zn. Pl. ÚS 16/14).
Věc: a) Městská část Praha 9, b) Základní škola Novoborská, c) Mateřská škola Kytlická, d) M. P., e) J. P., f) V. S. g) A. H. a h) E. Š. proti Ministerstvu zdravotnictví o návrzích na vyslovení nezákonnosti mimořádného opatření odpůrce.

Dne 21. 4. 2021 byl Nejvyššímu správnímu soudu doručen návrh navrhovatelů a) až g) na zrušení opatření obecné povahy Ministerstva zdravotnictví (dále též