Input:

č. 1029/2007 Sb. NSS, Stavební zákon: regulativy určující využití území Garance

č. 1029/2007 Sb. NSS
Stavební zákon: regulativy určující využití území
k § 29 odst. 1 zákona č. 50/1976 Sb., o územním plánování a stavebním řádu (stavební zákon), ve znění zákonů č. 262/1992 Sb. a č. 83/1998 Sb.*)
Obecně závazná vyhláška obce (orgánu územního plánování), která stanoví regulativy pro plochy v oblasti s čistým bydlením tak, že vymezuje určené využití území, přípustné využití území a nepřípustné využití území, je nástrojem územně plánovací dokumentace provádějící limity využití území, tzv. regulativy, které - inkorporovány do vyhlášky obce dle § 29 odst. 1 zákona č. 50/1976 Sb., stavebního zákona - jsou právně závazné a určují konkrétní využití území. Jiné určení využití území nelze dovozovat argumentem, podle něhož to, co ve vyhlášce není regulativy stanoveno, je dovoleno, neboť by tím byla umožněna neschválená zástavba a nekoordinované funkční využití území.
(Podle rozsudku Městského soudu v Praze ze dne 25. 11. 2005, čj. 9 Ca 187/2004-56)
Věc: Společnost s ručením omezeným K. proti Krajskému úřadu Středočeského kraje o povolení změny stavby.

Městský úřad Černošice, stavební úřad, rozhodnutím ze dne 11. 2. 2004 zamítl žádost žalobce o povolení změny stavby rodinného domu o třech bytových jednotkách s garážemi, kancelářskými prostorami a ateliérem a dalšími doplňkovými stavbami před jejím dokončením tak, že změnou by vznikl bytový dům se sedmi bytovými jednotkami.
Krajský úřad Středočeského kraje odvolání žalobce zamítl a rozhodnutí správního orgánu I. stupně potvrdil. V odůvodnění svého rozhodnutí žalovaný vyšel ze zjištění stavebního úřadu, že navrhovanou změnou ztratí předmětná stavba charakter rodinného domu, bude mít charakter bytového domu, což je v rozporu se schváleným územním plánem, a tím by byly ohroženy veřejné zájmy. Stavba se nachází v území, které je v územním plánu označeno jako oblast s čistým bydlením a v níž jsou ve vyhlášce k územnímu plánu sídelního útvaru Černošice jako určené využití území uvedeny samostatné rodinné domy, nikoliv však bytové domy či obecně stavby pro bydlení. Účelné a přípustné využití území dle vyhlášky představuje pevný a konečný regulativ při posuzování staveb, který nelze svévolně překračovat, a rozšiřovat tak možnosti výstavby i na stavby podobného charakteru. Je nepřijatelný názor, že stavby, které nejsou uvedené v příslušné části vyhlášky, jsou z tohoto důvodu automaticky přípustné. Veřejné zájmy jsou porušeny právě tím, že stavba je v rozporu s územním plánem, a není pak rozhodující, zda bude zachován architektonický charakter stavby.
Žalobce v žalobě především namítal, že žalovaný se při zjišťování souladu navrhovaného využití území s regulativy funkčního využití území řídil pouze určeným využitím, které výslovně uvádí samostatné rodinné domy, a nepřihlédl k nepřípustnému využití území, které zakazuje výstavbu výrobních, skladových a dopravních zařízení, a dále všechny činnosti s negativními vlivy a porušující pohodu prostředí. Dle žalobce je třeba regulativy využití území vykládat v souladu s cíli a úkoly územního plánování. Území, které je označeno za oblast s čistým bydlením, má plnit především funkci obytnou, která v tomto případě